Telegraafi sisäinen viestintä

Asiantuntija vinkkaa: Näin et hukuta asiakastasi markkinointitulvaan

Puhelin kilahtaa sähköpostin merkiksi. Taas mainos. Viikon sisällä samalta yritykseltä on tullut kolme viestiä, joiden otsikoissa huutomerkit vain lisääntyvät. Siirrän viestit roskapostiin.

Pelkkä markkinointi markkinoimisen vuoksi tai tietyn viestisyklin noudattaminen ei riitä tekemään kenestäkään uskollista asiakasta. Mehukkaat tarjoukset voivat kiinnostaa uutta asiakasta ja saada jokusen asiakkaan palaamaan hetkeksi, mutta ne eivät sido ketään yrityksen ydinpiiriin.

Kiinnostavan asiakasviestinnän rakentaminen ei ole vaikeaa, mutta se on oma taiteenlajinsa. Oma asiakaskunta on tunnettava hyvin, jotta osaa ennakoida käyttäytymismalleja ja valita oikeat sanat ensimmäisestä otsikosta aina mahdolliseen ostokehotukseen saakka.

Sähköpostiviestin otsikoiminen voi olla hämmästyttävän vaikeaa. Ja tärkeää. Viestille voi rakentaa vaikka miten kauniin ja kiinnostavan sisällön viestille, mutta jos kukaan ei avaa viestiä, menee hyvä sisältö hukkaan. Henkilökohtaisesti saan näppyjä, kun saamani viestin otsikoinnissa on käytetty enemmän hymiöitä kuin kirjaimia. Ne eivät riitä herättämään kiinnostustani tarpeeksi, mutta todennäköisesti en ehkä olekaan kyseisen yrityksen kohderyhmää.

Säilytä punainen lanka sivustolle saakka

Viestin avaamisesta on kuitenkin vielä jonkin verran ylämäkeä varsinaiseen sivustolle siirtymiseen. Jos asiakas on klikannut mielenkiintoista otsikkoa, jonka kanssa viestin sisältö riitelee, voi menettää potentiaalisen asiakkaan. Mielenkiinto on osattava pitää yllä aina sivustolle saakka.

Itse pidän enemmän informatiivisista viesteistä kuin suorista tarjouksista tai ostokehotuksista. Osa yrityksistä onkin oivaltanut, että markkinointiviestien tulva on niin hukuttava, että ihmiset kaipaavat yrityksiltä myös uudenlaista viestintää. Jokaisen viestin ei siten edes tarvitse tuoda suoraa kauppaa, vaan hyvä sisältö tekee yrityksestä kiinnostavan ja jättää siitä muistijäljen myöhempää käyttöä varten.

Asiakkaat osaavat myös valikoida omiin arvoihinsa sopivia yrityksiä. Enää ei välttämättä menesty se, joka polkee hinnan mahdollisimman alas, vaan se, joka tarjoaa omasta toiminnastaan ja arvoistaan eniten tietoa. Läpinäkyvyys ja sopiva arvomaailma ovat nyt myyntivaltteina parempia kuin oranssit alekuplat.

Vinkkejä asiakasviestintään:

  • Tunne asiakkaasi: kerää asiakaskunnastasi tarpeeksi tietoa, jotta osaat puhua heille.
  • Älä aiheuta tarjousähkyä, asiakkaat kaipaavat myös tietoa.
  • Kiinnitä huomiota kokonaisuuteen: mieti, miten punainen lanka johtaa verkkosivuillesi.
  • Otsikoi hyvin, avaamaton viesti ei vaikuta kuin tilastoihin.
  • Vaikka viesti ei tuotakaan suoraa tulosta, hyvä sisältö voi kuitenkin tehdä vaikutuksen.
”Pelkkä markkinointi markkinoimisen vuoksi tai tietyn viestisyklin noudattaminen ei riitä tekemään kenestäkään uskollista asiakasta.”

Laura Koivisto

Viestintäkonsultti
puh. 040 533 0266
laura.koivisto@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje