Telegraafi sosiaalinen media

Asiantuntijan vinkit: Kuinka aktivoida työntekijöitä sosiaalisessa mediassa?

Monessa yrityksessä ja organisaatiossa toivotaan, että työntekijät innostuisivat kertomaan työstään ja yrityksen toiminnasta myös sosiaalisessa mediassa. Tätä toimintaa kutsutaan työntekijälähettilyydeksi. Työntekijälle se antaa mahdollisuuden esitellä asiantuntijuuttaan omalle verkostolleen.

On useita syitä, miksi työntekijöitä kannattaa kannustaa julkaisemaan sosiaalisessa mediassa:

  • Työnantajamielikuvan luominen
  • Hyötyä rekrytoinnissa
  • Näkyvyyden kasvattaminen työntekijöiden verkostoissa
  • Asiantuntijuuden jakaminen
  • Kiinnostuksen herättäminen
  • Tiedon jakaminen yrityksen palveluista ja toiminnasta

Kuinka aktivoida työntekijöitä somessa?

Tärkeää on luoda yhteiset pelisäännöt sekä tarjota some-koulutusta, jotta työntekijät tietävät, miten somessa kannattaa työnantajan edustajana toimia. Kaikenlaisiin ohjeisiin kannattaa kuitenkin jättää väljyyttä, jotta jokainen voi toteuttaa lähettilyyttä omalla tyylillään.

  • Valmenna ja tarjoa koulutusta.
  • Miettikää myös kanavia – LinkedIn ja Twitter ovat parhaat kanavat työpuheelle, Instagram ja Facebook taas henkilökohtaisempia medioita.
  • Anna tilaa asiantuntijuudelle – älä ajattele vain yrityksen hyötyä.
  • Positiivinen ilmapiiri. Ole aina työntekijän puolella.
  • Auta näkemään oman työn ainutlaatuisuus: mitä työpäiviin ja työnkuvaan kuuluu? Kannusta kertomaan omasta työpäivästä.
  • Kerro, että sosiaalisen median postauksiin saa käyttää pienen hetken työpäivästä – vapaa-ajalla työntekijää ei voi tähän velvoittaa. Muista myös, että kaikille sosiaalisessa mediassa toimiminen ei ole luontevaa – siihen ei siis voi velvoittaa.
  • Anna palautetta hyvästä työstä.
  • Toimi itse esimerkkinä.
  • Luo alusta ideoiden testaamiselle vaikka Teamsiin tai Slackiin: kollegat voivat kommentoida ennen julkaisua, jos oma julkaisukynnys on korkea.

Mistä työntekijä voi aloittaa?

  • Aluksi voi kannustaa seuraamaan, mitä muut tekevät sosiaalisessa mediassa. Muiden tekemien postausten jakaminen omalla tilillä on helppo tapa aloittaa. Myös julkaisuista tykkääminen on hyvä keino osoittaa aktiivisuutta.
  • Keskusteluun voi osallistua pienin askelin, ensin esimerkiksi kehumalla kollegan onnistumista tietyssä asiassa.
  • Helppo kohde aloittaa on esimerkiksi hyväntekeväisyyteen tai vastuullisuuteen liittyvät postaukset, niistä voi tykätä tai antaa kannustavan kommentin.
  • Arkiset asiat – julkaisujen ei aina tarvitse olla ihmeellisiä ja paljon puhuvia, jotta ne kiinnostavat.
”Tärkeää on luoda yhteiset pelisäännöt sekä tarjota some-koulutusta, jotta työntekijät tietävät, miten somessa kannattaa työnantajan edustajana toimia. Kaikenlaisiin ohjeisiin kannattaa kuitenkin jättää väljyyttä, jotta jokainen voi toteuttaa lähettilyyttä omalla tyylillään.”

Tilaa uutiskirje