Telegraafi Eurocom kokous

Eurocom-verkoston kokous Shanghaissa: Kiinan vaikutus kasvaa

Liityimme viime vuonna globaaliin, itsenäisten viestintätoimistojen muodostamaan Eurocom Worldwide -verkostoon. Vuosittainen konferenssi pidettiin maaliskuun puolivälissä Kiinan Shanghaissa. Konferenssissa käsiteltiin muun muassa maailman geotalouden muutoksia ja erityisesti Kiinan kasvavaa vaikutusta maailmantaloudessa.  

Kiinan vaikutus näkyy myös Suomessa

 

Kiina on kiinnostava markkina yhä useammille suomalaisyrityksille, myös Telegraafin asiakkaille. Lisäksi monet kiinalaisyritykset kansainvälistyvät kovaa vauhtia ja tekevät yrityskauppoja myös Suomessa. Kiinalaisten yritysten kanssa yhteistyötä tekevien on hyvä tuntea maan tavat viestinnässä ja markkinoinnissa.

 

Konferenssin pääpuhuja oli Yi Xiang, joka toimii professorina Shanghain China Europe International Business Schoolissa. Hän kertoi Kiinan taloudesta sekä kulttuurieroista kiinalaisten ja länsimaisten yritysten johtamisessa, viestinnässä ja markkinoinnissa. Isoja ja pieniä eroja on paljon, ja ne on hyvä ottaa huomioon alusta alkaen. Kaikki alkaa kuitenkin hyvien käytöstapojen tuntemuksesta: esimerkiksi millainen on sopiva kädenpuristus, miten käyntikortti ojennetaan ja otetaan vastaan ja miten suhtaudutaan kysymyksiin henkilökohtaisista asioista.

 

Samat haasteet, maasta riippumatta

 

Eurocom-verkoston avulla voimme tarjota asiakkaillemme maailmanlaajuisia, lokalisoituja viestintäpalveluita yhteistyössä eri maissa toimivien paikallisten viestintätoimistojen kanssa. Verkostoon kuuluu 26 jäsentoimistoa, joissa työskentelee 500 viestinnän ammattilaista. Sillä on yhteensä runsaat 1 000 asiakasyritystä ja -organisaatiota yli 64 maassa.

 

Yksi Eurocom Worldwide -verkoston tärkeimmistä anneista on verkostoituminen eri maiden viestintätoimijoiden kanssa. On mielenkiintoista vaihtaa avoimesti ajatuksia viestintätavoista ja -kulttuureista. Vaikka maiden viestintäkulttuurien välillä on suuriakin eroja, on ollut kiinnostavaa huomata, että meillä on samanlaisia haasteita, sijaitsi toimisto sitten millä mantereella tahansa.

 

Konferenssissa kävimme keskusteluja uusasiakashankinnasta ja olemassa olevien asiakkaiden palvelemisesta. Keskustelimme myös integroidusta viestinnästä ja siitä, miten viestintätoimistot voivat olla mukana yhdenmukaistamassa ja koordinoimassa kaikkea asiakkaiden tekemää viestintää ja markkinointia eri kanavissa. Tavoitteena on tietysti mahdollisimman selkeä, yhtenäinen ja mieleenpainuva kuva yrityksestä ja sen tuotteista.

”Yksi Eurocom Worldwide -verkoston tärkeimmistä anneista on verkostoituminen eri maiden viestintätoimijoiden kanssa. On mielenkiintoista vaihtaa avoimesti ajatuksia viestintätavoista ja -kulttuureista.”

Tilaa uutiskirje