Telegraafi kristallipallo

Hakukoneiden salainen maailma

Internetin hakukoneet ovat nousseet kaikenlaisessa tiedonhaussa suureen rooliin. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi on pitkällä tähtäimellä yksi kustannustehokkaimmista markkinointikanavista. Väärin toteutettuna
tai täysin sivuutettuna hakukoneoptimointi voi aiheuttaa hallaa
sivustosi hakukonenäkyvyydelle.

Hakukoneen valinta riippuu paljon kohdemarkkinasta. Muun muassa Google, Bing, Yahoo, Baidu ja Yandex ovat tunnettuja hakukoneita.

 

Suomessa Googlen markkinaosuus tammikuussa 2020 oli 97 prosenttia. Maailmanlaajuisestikin Googlen markkinaosuus on 92 prosenttia, eli se on selvä markkinajohtaja ja siksi siihen kannattaa ensisijaisesti panostaa.

 

5 vinkkiä hakukoneoptimointiin

 

Hakukoneille syötetään tietoa hakusanoilla, joita ne käyttävät hauissa. Yrityksesi tärkeimmät hakusanat muodostuvat seuraavalla tavalla:

 

  1. yrityksen nimi

  2. toimiala

  3. toimiala + paikka

  4. tuote

Nyt se testi: syötä nämä hakusanat kohta kerrallaan Googleen. Pääsetkö etusivulle? Jos vastauksesi on kyllä, voit taputtaa itseäsi olalle. Onneksi olkoon, hyvin tehty työ tuottaa sinulle hakukonenäkyvyyttä.

 

Mikäli jäit kaukaisemmille sivuille, on ehkä syytä tehdä korjaavia liikkeitä. Mitä sitten olisi hyvä tehdä? Tässä viisi pikavinkkiä, jotka auttavat hyvään alkuun:

 

1. Riittävästi mielenkiintoista sisältöä

 

Ylivertainen ja kiinnostava sisältö on kaikkein tärkein tekijä sivustollasi. Jos sinulla on sisältöä, joka saa kävijät viipymään sivustollasi, arvostavat hakukoneet sen korkealle. Jokaisella sivulla olisi hyvä olla vähintään 300 sanaa sekä väliotsikoita. Väliotsikot tukevat hakusanoja, joilla halutaan tulla näkyville.

 

2. ja 3. Title ja meta description kuntoon

 

Title on se otsikko, joka näkyy Googlessa. Meta description kertoo lisää sivustosi sisällöstä ja houkuttelee kävijöitä kohdentamalla viestiä.


4. Hakusanat kuntoon

 

Jokaiselle sivulle voi määritellä omat hakusanat. Näissä kannattaa suosia niitä hakusanoja, joilla haluat tulla nähdyksi. Suosituimmat hakusanat ovat kilpailtuja, joten voi olla hyvä tarkentaa hakusanoja esimerkiksi paikkakunnan avulla. Hakusanoja kannattaa myös pohtia siltä kannalta, mitä potentiaalinen asiakas mahdollisesti hakisi. Esimerkiksi siivouspalvelu-sanan sijaan saatetaan tehdä hakuja puhdistuspalvelu-sanalla. Google trends auttaa myös testaamaan hakusanojen vahvuutta.



5. Kuvien alt-tekstit


Tarkista, että olet asettanut sivustosi kuville alt-tekstin eli vaihtoehtoisen tekstin. Hakukoneiden robotit eivät pääse käsiksi kuviin piilotettuihin hakusanoihin, joten alt-tekstillä pystyt kertomaan, että myös kuvat ovat samaa sisältöä kuin muukin sivustosi.

Tilaa uutiskirje