Telegraafi mediatiedote

Juttuaihe tarjolla? Hyvä tiedote ylittää uutiskynnyksen

Tiedote on parhaimmillaan uutinen, josta toimituksessa leivotaan journalistinen juttu. Ja jos ei aivan etusivun juttua tai pääuutislähetyksen aihetta, niin ainakin valmista palkkimateriaalia, jolla täytetään lehdessä pikkukolot tai tehdään verkkoon päivittyvää uutisvirtaa.

Toimituksilla on omat kriteerinsä ja eettiset ohjeensa sille, mitä ne julkaisevat. Uutisarvoa mitataan muun muassa aiheen merkityksen, yllättävyyden, kiinnostavuuden, ajankohtaisuuden ja läheisyyden näkökulmista. Toimittajan tontille on tunkua, kun moni haluaisi näkyvyyttä omalle asialleen.

 

Kiinnostava aihe tuo ansaittua mediaa

 

Tiedottavalle taholle läpimeno uutisvälineissä on ansaittua mediaa. Perinteisesti ajatellaan, että tiedottaa kannattaa aina, kun yrityksellä on jotakin sellaista uutisoitavaa, jonka voi ajatella kiinnostavan myös suurempaa yleisöä tai jonka avulla yritys tai muu toimija kasvattaa tunnettuuttaan.

 

Yritysuutiset ylittävät usein toimitusten uutiskynnyksen – myös positiiviset uutiset! Kun turkulainen sähkötekniikan konserni LST Group kertoi liiketoimintojen yhdistymisestä, maakunnan mediat uutisoivat asian.

 

Tiedote taustoittaa ilmiöitä

 

Uutisen määritelmään kuuluu, että se on ajankohtainen, yleisöä kiinnostava asia, tapahtuma tai ilmiö, josta kerrotaan mediassa.

 

Tiedote voi tarjota medialle myös muunlaista materiaalia: se voi taustoittaa kiinnostavaa ilmiötä, jota yrityksesi edustaa. Esimerkki tästä on turkulaisen tapahtumatalo Logomon päätös järjestää muovinkeräys toimitilapuolellaan ja lähteä mukaan hankkeeseen, jossa talon jätehuollosta tehdään hiilineutraalia. Vastuullinen toiminta ja edelläkävijän askelmerkit ovat asioita, joista kannattaa kertoa myös muille.

 

Räätälöidyt juttuvinkit kiinnostavat toimituksia

 

Tiedote voi olla myös juttuvinkki, jossa toimitusta kiinnostavia näkökulmia on mietitty valmiiksi. Kun turkulainen painonhallintaan erikoistunut lääkäri André Heikius julkaisi Painotohtori-kirjan, sen aihepiireistä räätälöidyt juttuaiheet kiinnostivat useita medioita.

 

Viestintäkumppaniksi valittu ammattilainen auttaa tiedottamisessa. Kaivamme uutisen esiin, hiomme kieliasun kiinnostavaksi ja huolehdimme tiedotteiden lähettämisestä. Blogin juttulinkit ovat esimerkkejä tekemästämme tiedottamisesta.

 

Seuraamme myös tiedottamisen onnistumista seurantatyökalujen avulla. Kun haluat kasvattaa näkyvyyttäsi mediassa, lue lisää mediatiedottamisesta ja ota yhteyttä!

Kati Munkki

Viestintäkonsultti

puh. 040 355 6066

kati.munkki@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje