Konversio kohdalleen – Mitä tavoitteita nettisivuillasi on?

Nettisivut ovat monesti yritysten näkyvin kanava sosiaalisen median ohella. Jotta asiakkaat löytävät yrityksesi, on sivujesi hakukoneoptimoinnin oltava kohdallaan. Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun potentiaalinen asiakas löytää sivustollesi? Tässä vaiheessa on hyvä huolehtia, että sivuilla on paitsi oleellista sisältöä tarjolla, myös mahdollisuus ohjailla kävijää toimimaan
ja tekemään itsestään liidin tai asiakkaan.

Tavoitteena on saada asiakas reagoimaan haluamallasi tavalla

 

Tapaus verkkokauppa:

Konversioasteella mitataan verkkokaupassa pääsääntöisesti niitä ostotapahtumien määriä, jotka johtuvat nimenomaan kaupallisesta ärsykkeestä, kuten esimerkiksi mainoksen klikkaamisesta. Käytännössä siis sivuillesi kannattaa rakentaa bannerikuva tai muu mainos, jossa voit esitellä uutuustuotteita tai hyviä tarjouksia. Kun banneria klikkaa, pääsee ostamaan kyseisen tuotteen suoraan.

 

Tapaus nettisivut:
Konversio ei koske vain puhdasta myyntiä, vaan kaikkea sellaista, josta voit kerätä potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja. Nettisivuilla voit esimerkiksi houkutella asiakasta tilaamaan uutiskirjeen, rekisteröitymään käyttäjäksi, lataamaan kokeiluversion tai tilaamaan näytekappaleen. Kun saat asiakastiedot, voit lähestyä häntä saadaksesi hänestä maksavan asiakkaan.

 

On myös mahdollista, että konversiosta ei jää sinulle yhteystietoja. Voit esimerkiksi ohjata käyttäjät vierailemaan tietyllä sivustolla, jossa on heitä kiinnostavaa materiaalia tarjolla. Näin saat herätettyä potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen, minkä ansiosta hän toivottavasti tulevaisuudessa palaa ostamaan sinulta tuotteita tai palveluja.

 

Käytännön vinkit nettisivujen konversio-optimointiin

 

  1. Suunnittele nettisivusi palvelemaan vain yhtä tarkoitusta tai tavoitetta.
  2. Hyödynnä sisältöelementtejä (teksti, kuva ja video) ohjaamaan käyttäjiä toimimaan haluamallasi tavalla.
  3. Varmista, että sivustosi navigaatio on riittävän selkeä ja johdattaa käyttäjän haluttuun tavoitteeseen mahdollisimman helposti.
  4. Muista, että tietojen kerääminen ei saa olla pakkomielteistä. On hyvä tarjota käyttäjille mielenkiintoista ja palvelevaa sisältöä ilman, että heidän täytyy rekisteröityä. Mielenkiinnon pitää pystyä heräämään ennen tietojen luovuttamista.
  5. Kävijän luottamusta yritystä kohtaan voidaan kasvattaa esittelemällä referenssejä ja tunnettuja kumppaneita. On hyvä myös tuoda esiin heidän kommenttejaan ja kokemuksiaan palveluistasi.

Muista seurata tuloksia

 

Konversion tärkein tehtävä on tuottaa potentiaalisia asiakkaita ja se on helposti mitattavissa. Muista asentaa sivustollesi Google Analytics, jonka avulla voit seurata, mistä asiakkaasi saapuvat sivulle, mitä polkua he siellä kulkevat ja miten he päätyivät ostamaan tai jättämään yhteydenottopyynnön.

 

Kun sinulla on selkeitä mainoksia, voit seurata, mikä niistä toimii ja mikä ei. Muista, että kokeilu on avain onneen! Käytä hyvin toimineita kampanjoita uudelleen ja jätä ne pois, jotka eivät tuottaneet tulosta. Näin opit tuntemaan asiakkaittesi ostokäyttäytymistä ja saat kasvatettua myyntiäsi.

Tilaa uutiskirje