Telegraafi virtuaalipressi

Korona koulutti toimittajat – virtuaalipressistä tuli uusi normaali

”Seuraavaksi otamme toimittajien kysymyksiä videoneuvottelun avulla. Pyytäkää puheenvuoroa Raise hand -napilla ja sen jälkeen, kun saatte puheenvuoron, muistakaa ottaa mykistys mikistä pois.”

Valtioneuvoston viestintäjohtajan Päivi Anttikosken sanat ovat tulleet keväällä 2020 turhankin tutuiksi, kun koronaepidemiaa koskevia tiedotustilaisuuksia on järjestetty useita. Ennen vanhaan koko kansakuntaa ravisuttava aihe olisi kerännyt tuvan täyteen toimittajia. Nyt tapahtumien luonne pakotti myös median edustajat olemaan läsnä etänä. Virtuaalipressistä tuli uusi normaali.

 

Tilaisuuksiin osallistuminen tehty helpoksi

 

Tiedotustilaisuuksia on tyypillisesti pidetty, kun organisaatio on halunnut kertoa jostakin uudesta. Tilaisuutta varten on varattu tila, hoidettu tarjoilut ja printattu huolella suunnitellut aineistot jaettavaksi: kokonaisuus on ollut iso ponnistus järjestäjille.

 

Viime vuosina tilaisuudet ovat kuitenkin kokeneet inflaation, sillä toimitusten resurssien tiukentumisen myötä kynnys lähteä juttukeikalle oman työpöydän ulkopuolelle on kasvanut.

 

Kun mediatalot joutuvat valitsemaan tarkasti, mihin työaikaa käytetään, virtuaaliset tiedotustilaisuudet avaavat mahdollisuuden entistä monipuolisempiin sisältöihin.

 

Monissa toimituksissa on nyt otettu todellinen digiloikka, kun uusia viestintäväyliä on ollut pakko ottaa haltuun. Samalla on ehkä huomattu, että tekniikkaa on turha vierastaa: virtuaalisiin tilaisuuksiin ilmoittautuminen on tehty helpoksi, tapahtumaan pääsee liittymään kutsulinkillä ja materiaalit tulevat tiedostoina sähköpostiin. Ja jos paikalle ei pääse juuri ilmoitetulla kellonlyömällä, useimmat tilaisuudet löytyvät jälkikäteen myös tallenteina.

 

Sisällön on puhuteltava, myös visuaalisesti

 

Virtuaaliset tiedotustilaisuudet tarjoavat mahdollisuuden: organisaatio voi kustannustehokkaasti kertoa asioistaan, toimittaja puolestaan osallistua tilaisuuteen omalta laitteeltaan.

 

Virtuaalipressi lunasti ehkä paikkansa pakon kautta, mutta samalla siitä muodostui väylä kertoa asioista nopeasti, mikäli esimerkiksi kokoontumisrajoitukset jatkuvat.

 

Me Telegraafissa järjestämme virtuaalipressin puolestasi, aivan kuten tavalliset tiedotustilaisuudetkin – niillekin on vielä oma aikansa ja tarpeensa.

 

Periaatteet ovat molemmissa toteutustavoissa samanlaiset: sisällön on puhuteltava ja ylitettävä uutiskynnys. Huomionarvoista virtuaalipressien kohdalla on panostaa laadukkaaseen esitysmateriaaliin.

 

Kun kokonaisuus on suunniteltu myös ulkoasultaan selkeään ja houkuttelevaan muotoon, sekä tekstin sanoma että visuaaliset elementit pääsevät oikeuksiinsa. Lue lisää visuaalisen viimeistelyn mahdollisuuksista graafisen suunnittelijamme blogista. 

Kati Munkki

Viestintäkonsultti

puh. 040 355 6066

kati.munkki@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje