Mitä värit kertovat yrityksestä?

Värimaailman suunnittelu on yksi visuaalisen ilmeen tärkeimpiä elementtejä. Värit ja niiden yhdistelmät kertovat paljon yrityksestä ja herättävät meissä erilaisia fiiliksiä. Nautin paljon erilaisten väripalettien pyörittelystä, ja on todella kiehtovaa suunnitella erilaisten yritysten tunnusvärejä.

Värien kautta voi vaikuttaa paljon ihmisten tunteisiin, mielialaan ja sitä kautta ostokäyttäytymiseen. Toki pitää muistaa, että eri värien kokeminen ja näkeminen on aina henkilökohtaista ja siihen vaikuttavat muun muassa henkilön ikä, sukupuoli, tausta ja kokemukset sekä kulttuuri. Lisäksi värit herättävät usein mielipiteitä: osa tykkää pinkistä – osa inhoaa sitä.

Miten löydän yritykselle sopivat värit?

Lähtökohtaisesti valitsen yleensä 1–2 pääväriä ja niiden rinnalle 2–4 tehosteväriä. Värien yhteensopivuus riippuu paljon niiden välisestä harmoniasta. Lähiväriharmoniassa eri värit ovat väriympyrässä lähellä toisiaan, vastaväriharmoniassa yhdistetään vastavärejä ja niiden eri sävyjä toisiinsa, valööriharmoniassa taas käytetään vain yhtä väriä ja sen eri tummuusasteita.

Värimaailman suunnittelussa on tärkeää miettiä, millainen yrityksen luonne on. Monella värillä on jo itsessään tietynlainen luonne, joka herättää erilaisia tunteita.

Monille meistä punainen on rohkea ja dynaaminen, keltainen on iloinen ja energinen, sininen on rauhallinen ja luotettava, vihreä on ympäristöystävällinen ja elinvoimainen, violetti on mystinen ja viisas, oranssi on hauska ja innostunut, harmaa on ajaton ja käytännöllinen, ruskea on maanläheinen ja ekologinen, musta on asiantunteva ja arvokas, valkoinen on puhdas ja viaton.

Lisäksi on olennaista tietää, mitä yritys haluaa viestittää. Eri väreihin liittyy paljon symboliikkaa ja niiden kautta voi tukea yrityksen missiota, visiota, arvoja ja strategiaa.

Esimerkiksi punainen väri herättää huomiota ja nostaa ruokahalua, siitä tulee mieleen esimerkiksi Hesburger ja Coca Cola. Keltainen väri viestii positiivista energiaa, luovuutta sekä vaaran tunnetta, siitä tulee mieleen Finnkino sekä Hullut Päivät. Sininen väri puolestaan henkii suomalaisuutta sekä tuo turvaa ja luottamusta, siitä tulee mieleen poliisin virka-asu ja Fazerin sininen. Vihreä väri symboloi kasvua ja hyvinvointia, siitä tulee mieleen esimerkiksi VR ja Mehiläinen.

Eikä pidä unohtaa kohderyhmää. Mitkä värit houkuttelevat asiakkaita? Tietyt kohderyhmät fanittavat ehkä vaaleanpunaista ja toiset taas syttyvät laivastonsinisestä.

Lopuksi vielä mietin, miltä yritys näyttää. Millaisia persoonia yrityksen takana on? Mitkä muodot, vuodenajat, esineet tai asiat kuvaavat yritystä?

Tässä apuna ovat erilaiset valokuvat ja niissä esiintyvät värit. Esimerkiksi rakennusalaan liittyvissä kuvissa esiintyy puun ruskeaa, betonin harmaata ja huomioliivin keltaista. Terveydenhuoltoalan kuvissa taas näkyy paljon puhdasta valkoista sekä henkilökunnan vaatetuksesta ja leikkaussalista tuttua vihreää tai sinistä.

Toisinaan keräilen erilaisia maisema-, luonto-, esine tai ruokakuvia, jotka kuvaavat yritystä tai liittyvät kyseiseen toimialaan. Niiden pohjalta löytyy usein aitoja ja harmonisia väriyhdistelmiä. Esimerkiksi merellisistä maisemakuvista löytyy sinisen, vihreän ja harmaan eri sävyjä, hedelmäkorista taas voi poimia kirkkaan keltaista, oranssia ja limenvihreää.

Ei siis ole yhdentekevää, millainen värimaailma yrityksellä on. Värit kertovat yrityksestäsi paljon enemmän, kuin osaat kuvitellakaan – ainakin kohderyhmän silmissä.

”Värimaailman suunnittelussa on tärkeää miettiä, millainen yrityksen luonne on. Monella värillä on jo itsessään tietynlainen luonne, joka herättää erilaisia tunteita.”

Essi Rantanen

AD, Art director
puh. 050 373 4528
essi.rantanen@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje