Telegraafi luovuus

Onko luova ajattelu hölynpölyä?

Luova ongelmanratkaisukyky eli luovuus on työpäivieni tärkein työkalu. Graafisena suunnittelijana tavoitteenani on ratkaista suunnitteluongelmia uudella ja omaperäisellä tavalla. Luova prosessi on olennainen osa työtäni, mutta se jää usein asiakkaalle näkymättömäksi työvaiheeksi. Mistä
raaka-aineista luovuuden lopputuote oikeasti valmistuu?

Resepti luovuuden lopputuotteeseen

 

½ dl valmistelua


Graafisen suunnittelun projekti alkaa usein asiakkaan antamasta toimeksiannosta, briiffistä. Se kertoo muun muassa työn taustoista, tavoitteista, kohderyhmästä, halutusta viestistä sekä aikataulusta. Selkeän ja kattavan briiffin myötä mieleeni muodostuu ongelma, johon haluan löytää luovan ratkaisun.

 

4 tl tutkailua


Briiffin jälkeen tutustun usein asiakasyritykseen ja sen toimialaan tarkemmin. On tärkeää ymmärtää, miltä yritys näyttää, mitä se tekee ja millaisessa ympäristössä se toimii. Yrityksen historia, arvot ja ydinviestit antavat eväitä suunnitteluun. Lisäksi graafinen ohjeisto antaa raamit visuaaliseen ulkoasuun. Kevyt kilpailija-analyysi on paikallaan, jotta tiedän, missä ollaan ehkä jäljessä ja missä jo askeleen edellä.

 

1 dl mutustelua


Suurpiirteisen hahmottelun jälkeen jätän mielelläni työn hetkeksi hautumaan. Juoksulenkillä ongelma kypsyy mielessäni usein visioksi, jonka siirrän seuraavana työpäivänä tietokoneen ruudulle. Pienet ja nopeat työt eivät välttämättä vaadi sen enempää mutustelua. Laajat kokonaisuudet puolestaan kaipaavat inspiraatiota esimerkiksi erilaisista lehdistä, kuvista tai ideasivustoista.

 

3 dl ideointia


Ideoita ja erilaisia visioita voi olla monia ennen kuin lopullinen ratkaisu muodostuu. Mukaan mahtuu aina sekä hyviä että huonoja ideoita. Valinnan varaa on kiva olla, jotta voi karsia huonoimmat pois. Villit ajatukset voivat joskus johtaa erinomaiseen ideaan tai avata aivan uudenlaisen näkökulman työhön.

 

1 l toteutusta


Kun ideoiden kirkkain tähti on valittu, alkaa itse työn toteutus. Jalostan ideaa niin pitkälle kuin mahdollista: sommittelen eri elementit oikeille paikoille, mietin lopullisen viestin ja stailaan ilmeen kuntoon. Lopulta lähetän vedoksen asiakkaalle, ja kommenttien pohjalta muokkaan työtä haluttuun suuntaan.

 

¾ dl viimeistelyä


Viimeisessä vaiheessa hiotaan yksityiskohdat kuntoon. Viilaan pilkkua, säädän värejä, viimeistelen asettelut kuntoon ja käsitelen kuvat lopulliseen muotoon. Lopuksi teen lopullisen versio työstä, esimerkiksi painokelpoisen PDF-tiedoston.

 

Kaikki työt eivät vaadi monivaiheista luovaa prosessia. Osa töistä syntyy näppärästi ja nopeasti rutiinilla. Isoissa projekteissa eri vaiheiden tärkeys korostuu selkeämmin.

 

Sinnikkyys ja intohimoinen työskentely ongelman parissa palkitsevat lopulta työssä kuin työssä. Kun luovuus kukoistaa, ideointivaihe on usein lyhyempi ja vaivattomampi. Parhaimmillaan pääsen ajatuksissani oikeaan flow-tilaan. Toki on myös niitä päiviä, jolloin luomisen tuska iskee päälle. Silloin mutusteluvaihe venyy hieman pidemmäksi.

 

Luova prosessi jää usein muilta huomaamatta, ja siksi sen tärkeys on joskus helppo kyseenalaistaa. Harva haluaa maksaa luovasta ajattelusta, mutta toivoo kuitenkin mielikuvituksellista ja ainutlaatuista ratkaisua ongelmalleen. Ilman luovuutta ei ikävä kyllä ratkaista visuaalisia ongelmia.

 

Nykypäivän informaatiotulvan keskellä tiedon visualisointi on viestinnän uusi valttikortti. Esimerkiksi infografiikka on loistava tapa saada viesti paremmin perille. Automaation ja tekoälyn kehittyessä on hyvä muistaa, että luovuutta ei voi korvata koneella.

 

Onko sinulla mielessä ongelma, johon kaipaat visuaalista ratkaisua? Ota yhteyttä!

Essi Rantanen

Graafinen suunnittelija

puh. 050 373 4528

essi.rantanen@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje