Telegraafi meemi etatyo

Some 2020: tanssihaasteita, uusia toiminnallisuuksia ja huhuilua etäkokouksissa

Vuosi 2020 jää todennäköisesti mieleen koronaviruksen vuotena. Mutta mitä vuoden aikana tapahtui somessa ja miten maailmanlaajuinen pandemia vaikutti sosiaalisen median käyttöön? Kurkataanpa pikaisesti vuoden someilmiöihin ja siihen, mitä ensi vuonna on luvassa.

TikTok – ei enää vain Z-sukupolven juttu


Keväällä koronapandemia pakotti ihmiset kotiin ja vähentämään sosiaaliset kontaktit minimiin. Tämä näkyi ainakin allekirjoittaneen somealustoilla siinä, että yhä useampi käyttäjä löysi tiensä TikTokiin. Vielä vuoden alussa TikTok oli selvästi nuoremman sukupolven alusta, mutta nyt myös muut käyttäjät ovat löytäneet sen.


Joukkoryntäys TikTokiin toi tämän alustan tutummaksi yhä useammalle suomalaiselle. Myös suomalaiset yritykset ovat vuoden aikana oivaltaneet TikTokin salat. TikTokissa mielenkiintoisinta yrityssisältöä on oivaltava ja alustan trendejä mukaileva sisältö. Hassuttelu ja hullunkurisuus saavat näkyä alustalla, ja liian myyvää sisältöä kannattaa harkita huolella.


Instagram jatkaa videoihin panostamista


Instagram julkaisi kesällä Instagram Reelsin, joka on sen vastine TikTokille. Reelsit ovat lyhyitä videoita, joita voi muokata ja joihin on helppo lisätä ääntä ja erilaisia tehosteita – aivan kuten TikTok-videot. Reelsit ovat hiljalleen nousemassa suosioon, mutta paljon näkee myös TikTok-videoita jaettavan Instagramin kautta. Suurin ero näiden välillä tuntuu olevan, että erilaiset tanssihaasteet ovat jääneet TikTokiin.


Instagram teki tärkeän liikkeen julkaistessaan Reels-osion. Lähitulevaisuus on videoiden aikaa, joten erilaiset alustat ja mahdollisuudet kannattaa hyödyntää. Mielenkiintoista on seurata, miten yritykset voivat jatkossa hyödyntää Reels-toimintoa. Reelsin ottaminen käyttöön voi osalle yksityiskäyttäjistä ja yrityksistä tapahtua matalammalla kynnyksellä, kun alusta on ennestään tuttu.


Microsoft Teams – vuoden arvokkain pelaaja


Teams ei ole aivan perinteinen sosiaalinen media, mutta se on yhtä kaikki ollut tänä vuonna kaikkien huulilla (ja näytöillä). Käytännössä puoli läntistä maailmaa otti Teamsin rytinällä käyttöön maaliskuun puolessa välissä, ja Teams selvisi siitä kunnialla.


Sovellusta kehitetään koko ajan – esimerkiksi keväällä lanseerattiin Teams-live, jonka avulla voi pitää livelähetyksiä suurille yleisöille. Samalla monia toiminnallisuuksia on sovelluksessa parannettu.


Monelle Teams on etätöiden keskellä tärkeä työväline työkavereiden välisessä yhteydenpidossa. Teamsin avulla yhteydenpito on jouhevaa ja sähköpostin määrää on saatu pienennettyä ainakin Telegraafissa.


Mitä on luvassa ensi vuonna?


Varmasti ensi vuonnakin videot pitävät pintansa sosiaalisen median alustoilla. Lisäksi ennustetaan, että tiedostava markkinointi nostaa päätään yhä enemmän. Yritysten ja brändien on jatkuvasti pohdittava, kenen kanssa esimerkiksi vaikuttajayhteistöitä tehdään ja minkälaista sisältöä eri alustoille julkaistaan.


Vaikuttajayhteistyöt sinällään jatkuvat varmasti, mutta ilmassa on merkkejä siitä, että nanovaikuttajien suosio lisääntyy. Maailmalla nanovaikuttajalla tarkoitetaan henkilöä, jolla on noin 1 000–10 000 seuraajaa. Suomessa heitä voidaan kutsua mikrovaikuttajiksi. Nanovaikuttajien suosio perustuu siihen, että mitä rajatumpi seuraajamäärä on, sitä aidompana ja paremmin kohdennettuna vaikuttajamarkkinointia pidetään.


Yritysten on hyvä miettiä vuoden lopuksi omaa somestrategiaansa ensi vuodelle: ovatko someviestinnän tavoitteet ennallaan, viestinkö oikeille kohderyhmille ja satsaanko oikeanlaiseen sisältöön? Samat kysymykset pätevät myös yrityksen muuhun viestintään.
Tammikuussa kurkkaan blogissamme tarkemmin tulevan vuoden sometrendeihin.


P.S. Blogissa olevaan kuvaan saimme idean tästä netissä kiertävästä etäpalaveri-meemistä.

”Yritysten on hyvä miettiä vuoden lopuksi omaa somestrategiaansa ensi vuodelle: ovatko someviestinnän tavoitteet ennallaan, viestinkö oikeille kohderyhmille ja satsaanko oikeanlaiseen sisältöön? Samat kysymykset pätevät myös yrityksen muuhun viestintään.”

Minna Patrikainen

Viestintäkonsultti
puh. 050 520 6983
minna.patrikainen@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje