Telegraafi uudet nettisivut

Surffailua nettisivutrendien aallon harjalla

Nettisivut ovat nykypäivänä ehkä yrityksen tärkein viestinnän kanava.
Kun törmään uuteen yritykseen tai asiakkaaseen, käyn ensimmäisenä katsomassa, miltä nettisivut näyttävät. Digiorientoituneessa maailmassa nettisivuilta vaaditaan nyt entistä enemmän. Mikä tekee nettisivuista modernit, näyttävät ja ennen kaikkea trendikkäät?

Nettisivujen visuaalinen ilme on usein ensimmäinen asia, johon kiinnitän huomiota. Tämän jälkeen tutkailen sivuston toiminnallisuuksia ja sen myötä käyttökokemusta. Olen aikaisemmin blogissani kertonut, miten käyttökokemus (User Experience, UX) ja käyttöliittymä (User Interface, UI) nousevat esiin nettisivujen suunnittelussa.

 

Alla muutamia trendejä, jotka ovat tällä hetkellä nettisivumaailman huulilla.

 

Laadukas sisältö

Näyttäväkään visuaalinen ilme ei pelasta heikkoa sisältöä. Ajantasainen, kohderyhmälle hyödyllinen tieto on kultaa. Laadukasta ja sujuvaa tekstiä on miellyttävä lukea ja tällöin käyttäjä viihtyy sivustolla pitempään. Parhaimmillaan hyvää sisältöä jaetaan myös muille.

 

Yksinkertainen navigaatio

Älylaitteiden lisääntyminen aiheuttaa sen, että nettisivujen pitää mukautua sujuvasti eri kokoisiin näyttöihin. Vanhanaikainen ja raskas navigaatio halutaan siivota pois muiden visuaalisten elementtien tieltä, joten se piilotetaan usein hampurilaisvalikon taakse. Minimalistisen valikon tulee kuitenkin olla looginen, ja sellainen, jonka kautta käyttäjä varmasti löytää etsimänsä.

 

Tummat taustavärit

Tummansävyinen nettisivu luo modernin vaikutelman, mutta sen lisäksi se tuntuu miellyttävämmältä silmille. Lisääntynyt ruutuaika ja kirkas valkoinen väri ärsyttää silmiä. Lisäksi tumman taustan päällä vaaleat elementit ja tekstit erottuvat paremmin. Nykyään myös esimerkiksi Instagramia ja Twitteriä on mahdollisuus käyttää tummaa teemaa hyödyntäen.

 

Isot ja näyttävät väripinnat

Värien rohkea käyttö näkyy vahvasti moderneilla nettisivuilla. Isot väripinnat luovat näyttävyyttä, mutta ne myös rauhoittavat yleisilmettä ja parantavat sen myötä käyttökokemusta.

 

Isot tekstit

Suuri ja vahva typografia herättää huomiota ja tuo viestin paremmin esille. Selkeä sisältöjen hierarkia tuo rytmiä yleisilmeeseen ja tekee sivuston silmäilystä entistä helpompaa. Käsinkirjoitetut ja eri tavoin korostetut fontit ovat myös trendikkäitä.

 

Laadukkaat kuvat, videot ja animaatiot

Kuten arvata saattaa, liikkuva kuva herättää parhaiten huomiota. Lisäksi se elävöittää nettisivuja ja tekee niistä dynaamisemmat. Suuret, persoonalliset ja laadukkaat valokuvat vangitsevat käyttäjän ja tukevat haluttua viestiä.

 

Ikonit, symbolit ja grafiikat

Yksinkertaiset kuvitukset tekstin ohella parantavat saavutettavuutta ja tuovat lisäksi eloa ja rytmiä yleisilmeeseen. Yleisesti tunnetut symbolit helpottavat nettisivujen käyttöä entisestään.

 

3D-kuvat ja kolmiulotteisuus

Nettisivuja ei enää nähdä litteänä alustana, vaan esimerkiksi erilaisilla varjoilla pyritään luomaan syvyyttä eri elementtien välille. Kerrostetut elementit tekevät yleisilmeestä kevyen ja mielenkiintoisen.

 

Minimalistinen sommittelu

Selkeä ja rauhallinen sommittelu ei kuormita käyttäjää, ja näin ollen se saa aikaan miellyttävämmän käyttökokemuksen. Kun informaatiota on näkyvillä vain rajattu määrä, sivuilla surffailu ja silmäily on käyttäjälle vaivatonta.

 

Efektien käyttö

Skrollaamisesta halutaan tehdä entistä näyttävämpi kokemus ja jopa tietynlainen elämys. Erilaiset efektit tulevat esille esimerkiksi silloin, kun käyttäjä vie hiiren tiettyyn kohtaan tai kun sivustoa skrollaa alaspäin.

 

Käyttömukavuus mobiililaitteella

Nykypäivänä suurin osa käyttäjistä katselee nettisivuja puhelimella, joten ne on syytä suunnitella mobiili edellä.

 

Saavutettavuus

Uuden direktiivin myötä nettisivujen saavutettavuuteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Visuaaliseen suunnitteluun ja tekniseen toteutukseen direktiivi tuo uusia haasteita.

”Nettisivut ovat nykypäivänä ehkä yrityksen tärkein viestinnän kanava. Digiorientoituneessa maailmassa nettisivuilta vaaditaan nyt entistä enemmän.”

Essi Rantanen

Graafinen suunnittelija, web designer

puh. 050 373 4528

essi.rantanen@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje