Telegraafi vastuullisuusviestintä

”Tärkeintä minulle on se, mitä firma tekee”

Ystäväni etsi uutta työtä kuukausi sitten ja kävi samalla viikolla kolmessa työhaastattelussa. Hän sai työtarjouksen kaikilta kolmelta. Kun kysyin, miten hän lopulta päätyi sitten valintaansa, oli vastaus: ”tärkeintä oli työntekijöistä välittynyt hyvä fiilis ja se, että yritys toimii alalla, joka vaikuttaa
positiivisesti maailmaan”.

Siinä on meille kaikille haastetta, nimittäin vaikuttaa positiivisesti maailmaan. Mutta mahdollista se on, kaikenlaisissa organisaatioissa ja yrityksissä. Ja parasta asiassa on se, että suuri osa jo tekee niitä hienoja ja vastuullisia asioita. Mutta harva muistaa niistä kertoa eteenpäin.

 

Tee ensin, kerro sitten

 

Yritystoiminnan vastuullisuudessa viestintä jää usein liian vähälle huomiolle. Työntekijöiden viihtyvyyteen satsataan, raaka-aineiden valinnassa huomioidaan jäljitettävyys, pakkausmateriaaleja vähennetään merkittävästi, käytetty sähkö vaihdetaan uusiutuvaan energiaan, alihankkijoiden toiminta auditoidaan ja joululahjarahat annetaan vuosittain hyväntekeväisyyteen. Mutta tietääkö kukaan niistä?

 

Vastuulliset valinnat voivat kuulostaa ensin aika tylsiltä ja tavallisilta. ”Mitä me nyt näillä kehuskellaan, kun kaikki näitä tekevät.” Mutta vastuullisuusviestintä ei ole kehumista, vaan tosiasioiden esilletuomista. Yrityksen toiminnasta ovat kiinnostuneita niin asiakkaat kuin potentiaaliset työntekijät. Onnistunut vastuullisuusviestintä on myös hyvää asiakaspalvelua, sillä asioista avoimesti viestiminen vähentää turhia kysymyksiä asiakaspalveluun.

 

Ole rohkea, tunnista haasteet

 

Asiat harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai yksinkertaisia. Nettisivuilla, uutiskirjeessä tai rekrytointi-ilmoituksessa (kyllä, sekin on yksi vastuullisuusviestinnän kanava) ei voi kertoa aina kaikkea, mutta tärkeintä on erottaa olennainen tieto epäolennaisesta ja myöntää, että toimialalla on haasteita. Tärkeää on myös tuoda esille, miten omassa toiminnassanne reagoitte haasteisiin. Kaiken ei myöskään tule olla valmista, jotta siitä voi kertoa.

 

Olennaisten asioiden erottaminen ja muotoilu selkeästi ymmärrettäväksi viesteiksi on viestinnän ammattilaisten ydinosaamista. Ollaan siis yhteydessä, jos tarvitset asiassa apua.

Anna Koivisto

Johtava viestintäkonsultti, osakas

puh. 041 433 6165

anna.koivisto@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje