Telegraafi sisällöntuotanto

Tehdään yhdessä sisältöjä, ammattiylpeydellä

Tiedottamisella ja journalismilla on paljon yhteistä. Molempia koskee kiinnostavuuden vaatimus: miksi jokin asia on niin tärkeä,
että siitä pitää kertoa?

Hyvä lehtijuttu ei palvele vain kirjoittajaansa vaan toimittajan on mietittävä, kenelle hänen jutullaan ja sen näkökulmalla on merkitystä. Samalla tavoin me viestintätoimistoissa autamme asiakasta terävöittämään tiedotteen kärkeä: sitä, mikä juuri teidän yrityksenne toiminnassa tällä hetkellä on sellaista, mistä esimerkiksi paikallislehden lukijat haluavat tietää.

 

Hyvä tiedoteteksti tarjoaa tarttumapintaa. Se kertoo asioista, joita lukija odottaa, toivoo ja tarvitsee. Se on konkreettinen. Se, mikä johtoryhmän kokouksessa tuntuu vuosisadan idealta, voi vaatia pientä sparrausta viestintäalan ammattilaisten kanssa ennen kuin aihe ylittää toimitusten uutiskynnyksen. Myyntihenkinen viestiminen on harvoin hedelmällistä minkään osapuolen kannalta.

 

Hyvä aihe herättää tunteita, vähintään uteliaisuutta. Hyvä aihe on merkityksellinen ja lukijalle läheinen. Hyvä aihe tarjoaa syyn pysähtyä lukemaan tai kuuntelemaan, mihin kysymyksiin sisältö vastaa.

 

Uskon, ettei tiedotteen läpimeno sellaisenaan ole kunniaksi kenellekään. Toimittajien etiikassa se on myös journalistin ohjeiden vastaista. Median kuluttajana taas odottaa saavansa laadukkaita sisältöjä. Viestinnän tekijänä parasta on, kun toimitus on ymmärtänyt aiheen kiinnostavuuden ja tekee siitä huolella työstetyn jutun.

 

Hyvistä juttusisällöistä on aina mediassa pulaa. Tehdään yhdessä sisältöjä, joiden takana kaikki voivat ammattiylpeydellä seistä.

Kati Munkki

Viestintäkonsultti

puh. 040 355 6066

kati.munkki@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje