Telegraafi kriisiviestintä

Varaudu median kiinnostukseen – muista suunnitella kriisiviestintää

Yhä useampi juttuaihe nousee tiedotusvälineisiin sosiaalisen median kanavista. Moni haluaa avautua epäoikeudenmukaiseksi kokemastaan kohtelusta foorumeilla, joissa ymmärrystä tarjoavia on aina paikalla. Moni postaus osuu myös toimittajan silmiin – ja uutisnenään – ja kohta juttu jo komeilee verkkosivuston klikatuimpien uutisten kärjessä.

Arkiset asiat ylittävät uutiskynnyksen helpommin kuin ennen ja sen vuoksi jokaisen yrityksen kokoon katsomatta kannattaa varautua julkisuuteen.

 

Viestintätoimistoissa asiakkaita neuvotaan tekemään kriisiviestintäsuunnitelma, jonka kautta mahdollisia haastavia tilanteita pystytään kartoittamaan jo ennalta. Joskus kriisi voi puhjeta kipakasti annetusta asiakaspalautteesta, joskus se voi olla hyvinkin konkreettinen, kuten kiinteistöä vahingoittava ja ihmisiä uhkaava tulipalo.

 

Kuka kriisin kohdatessa kommentoi medialle ja mitä, ettei tulisi tunnekuohun vallassa päästeltyä suusta sammakoita? Millaisiin kysymyksiin voi ennalta varautua? Mitkä ovat haastateltavan oikeudet?

 

Kriisiviestinnällä ei pyyhitä pöytää puhtaaksi vahingon tai ikävän julkisuuden kohdatessa, mutta se antaa valmiuksia selviytyä tilanteesta. Viestintä auttaa kriisin kohdannutta yritystä, yhteisöä tai yksityishenkilöä korjaamaan väärinymmärryksiä, kolhun saanutta mainettaan tai ottamaan vastuun tilanteesta.

 

Jo suunnitelman olemassaolo lisää luottamusta kriisin kohdatessa: Tästä selvitään!

Kati Munkki

Viestintäkonsultti

puh. 040 355 6066

kati.munkki@telegraafi.fi

Tilaa uutiskirje